|
PONIEDZIAŁEK |
WTOREK |
ŚRODA |
CZWARTEK |
PIĄTEK |
Marta Koc pedagog s.112
|
7.30 – 12.00
|
8.00 – 12.30
|
8.40 – 13.00
|
12.00 – 16.30
|
8.00 – 11.30
|
Ashvika Ahuja psycholog s.127
|
12.00 – 16.30
|
7:30 – 11.30
|
7:30 – 12.00
|
7.30 – 12.00
|
7.30 – 12.00
|
Agnieszka Schulz pedagog s.127
|
-----------------
|
7.30– 11.30 14.40-16.40 |
11.30 – 16.30
|
--------------------- |
--------------- |
Barbara Szymczak psycholog s.112
|
9.30 – 14.00
|
10.30 – 15.00
|
--------------- |
8.30 – 13.30
|
11.30 – 16.30
|
OFERTA ZESPOŁU POMOCY PSYCHOLOGICZNO PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 2 W GDAŃSKU OSOWEJ
- Praca indywidualna z uczniami skierowanymi do szczególnej opieki (monitoring sytuacji rodzinnej i postępów w nauce)
- Interwencje w sytuacjach trudności, kryzysów przeżywanych przez uczniów (spotkania z rodzicami, spotkania indywidualne z uczniami i ich wychowawcami, zgłoszenia z policji, Sądu, zgłoszenia nauczycieli gimnazjum)
- Terapia pedagogiczna – indywidualna, grupowa
- Warsztaty dla zespołów klasowych (integracyjne, motywacyjne, profilaktyczne, w zakresie doradztwa zawodowego, psychoedukacyjne)
- Opieka nad uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja rozwojowa)- współpraca z PPP nr 1- skierowania do poradni, monitorowanie stosowania się do zaleceń z poradni, organizacja szkoleń dla nauczycieli,pomoc nauczycielom w opracowaniu sposobów dostosowania wymagań do indywidualnych możliwości ucznia
- Współpraca z uczniami zagrożonymi oceną niedostateczną i rodzicami tych uczniów
- Organizacja pomocy w nauce dla uczniów – pomoc wolontariuszy
- Działania profilaktyczne
- Opieka nad uczniami niepełnosprawnymi
- Pomoc materialna (obiady szkolne, pomoc rzeczowa, wyprawka szkolna, stypendium socjalne)
- Współpraca z wychowawcami – udział w spotkaniach zespołu wychowawców, spotkaniach z rodzicami, radach pedagogicznych, indywidualne rozmowy z nauczycielami, organizacja szkoleń.
- Pomoc w wyborze dalszej drogi kształcenia – spotkania indywidualne z uczniami, rodzicami, spotkania w klasach III Gimnazjum.
- Współpraca z instytucjami wspierającymi pracę szkoły (m.in.: MOPS, Sąd, Policja, Straż Miejska, poradnie specjalistyczne).
Integracja w naszej szkole
Klasy integracyjne w naszej szkole istnieją od 2007 roku. W chwili obecnej
funkcjonuje 6 oddziałów integracyjnych, a uczniowie z niepełnosprawnościami uczęszczają również do klas ogólnodostępnych
W ramach działań specjalistycznych nasza szkoła oferuje:
- zajęcia rewalidacyjne rozwijające i usprawniające procesy poznawcze
- terapię pedagogiczną
- terapię logopedyczną
- zajęcia rehabilitacyjne
- zajęcia socjoterapeutyczne korygujące problemy w zachowaniu
- gimnastykę korekcyjną
- zajęcia rytmiki
Naszym uczniom niepełnosprawnym ruchowo zapewniamy również udogodnienia architektoniczne:
- podjazd,
- windę,
- toaletę wyposażoną w poręcze i uchwyty oraz podnośnik,
- automatyczne drzwi wejściowe do szkoły otwierane na fotokomórkę.
W jaki sposób przebiega praca w klasach integracyjnych?
Zespoły klasowe są mniej liczne (od 15 do 20 uczniów) i uczestniczy w nich od 3 do 5 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W klasach tych pracuje na większości lekcji dwóch nauczycieli: nauczyciel wiodący - uczący danego przedmiotu oraz pedagog specjalny. Obaj współpracują w celu jak najlepszego przebiegu procesów edukacyjnych
i wychowawczych.
Mała liczba uczniów w klasie przy jednoczesnej pracy dwóch pedagogów pozwala na bliższe kontakty ze wszystkimi uczącymi się w niej uczniami.
W związku z tym nauczyciele szybciej diagnozują potrzeby i mogą
wyjść im naprzeciw.
W klasie integracyjnej realizowany jest program nauczania taki sam jak
w równoległych klasach. Równocześnie realizowane treści są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci o specjalnych potrzebach.
Uczniowie niepełnosprawni uczestniczą w życiu klasy i szkoły. Biorą udział licznych imprezach szkolnych: akademiach, koncertach, warsztatach, festynach. Wyjeżdżają na obozy integracyjne i wycieczki szkolne. Biorą udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych. Mają szansę sprawdzać się w charakterze wolontariuszy.
Z każdym uczniem niepełnosprawnym, w zależności od jego potrzeb, przez cały okres jego edukacji pracują specjaliści pedagodzy, psycholog, rehabilitant oraz wychowawca i nauczyciele z danego przedmiotu.
Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach przebiega w łączności
z rodzicami/opiekunami dziecka, poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
a także w razie potrzeby z innymi specjalistami np. lekarzami, konsultantami.
Korzyści płynące z integracji:
- dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości dziecka
- poszukiwanie wciąż nowych, zindywidualizowanych metod pracy
- dostrzeganie zdolności dziecka i rozwijanie jego mocnych stron
- dzieci i młodzież (zarówno pełnosprawna jak i o specjalnych potrzebach) uczą się szacunku, empatii i tolerancji w stosunku do siebie nawzajem
- przełamywanie stereotypów dotyczących osób niepełnosprawnych
- rozwój samodzielności, wiary we własne siły i możliwość przezwyciężania trudności
- rozwijanie postaw altruistycznych
- przełamywanie izolacji społecznej.
- lepsza możliwość rozpoznawania potrzeb wszystkich uczniów uczestniczących w zespole klasowym.
- zdobywanie nowych, cennych doświadczeń.
- bliska współpraca z rodzicami.
Zespół integracyjny - grupa specjalistów, która inicjuje i monitoruje przebieg procesu integracji w naszej szkole:
- mgr Anna Radziwiłko - Z-ca Dyrektora
mgr Dorota Broszkiewicz - pedagog specjalny kl. VII b
mgr Mariola Kaczor - pedagog specjalny kl. I s LO
mgr Justyna Mielguj – pedagog specjalny kl. IV b
mgr Elżbieta Wasilewska - pedagog specjalny kl. II c
mgr Beata Trzebiatowska - rehabilitant
Sławne osoby, które udowadniają, że niepełnosprawność
nie we wszystkim przeszkadza
Jan Skiba – członek zespołu Remont Pomp, absolwent naszej szkoły
Lionel Messi – jeden z najlepszych piłkarzy w historii
Jamel Debbouze - aktor i komik, znany z Asterixa i Amelii
Peter Dinklage – aktor, gwiazda serialu „Gra o tron” (Tyrion Lannister)
Stephen Hawking – brytyjski astrofizyk, kosmolog, fizyk teoretyk
Natalia Partyka- tenisistka stołowa, czterokrotna mistrzyni paraolimpijska
Amy Purdy – snowboardzistka i modelka
Andrea Bocelli - śpiewak, tenor, kompozytor, autor piosenek, producent muzyczny, multiinstrumentalista
Jan Mela - najmłodszy w historii zdobywca obu biegunów w ciągu 1 roku
Sylwia Gajewska – modelka
Viktoria Modesta – modelka
Mariusz Kędzierski – artysta plastyk, rysuje skomplikowane grafiki – portrety i martwą naturę
Christopher Reeve - amerykański aktor, producent filmowy, reżyser, scenarzysta i pisarz
Piotr Swend - aktor serialu „Klan”
Franklin Delano Roosevelt - 32 prezydent Stanów Zjednoczonych
Ludwig van Beethoven - kompozytor i pianista niemiecki, ostatni z tzw. klasyków wiedeńskich
Monika Kuszyńska - polska piosenkarka i autorka tekstów
Wybitne postacie, których biografie sugerują, że cierpieli na zespół Aspergera
Maria Curie-Skodowska - fizyk i chemik, dwukrotna laureatka Nagrody Nobla
Alfred Hitchcock - reżyser i producent filmowy odznaczony Orderem Imperium Brytyjskiego, pionier suspensu i thrillera psychologicznego
Michał Anioł – włoski malarz, rzeźbiarz, poeta i architekt epoki Odrodzenia
Wolfgang Amadeusz Mozart - kompozytor i wirtuoz
Hans Christian Andersen – duński pisarz i poeta, najbardziej znany ze swej twórczości baśniopisarskiej
Thomas Edison – wielki wynalazca i bardzo sprawny przedsiębiorca
Isaac Newton Thomas - fizyk, matematyk, astronom, filozof, historyk, geniusz
Albert Einstein - fizyk, jeden z największych fizyków-teoretyków XX wieku, twórca ogólnej i szczególnej teorii względności, współtwórca korpuskularno-falowej teorii światła, odkrywca emisji wymuszonej
Tomas Jefferson - amerykański prawnik, działacz niepodległościowy, archeolog, architekt, trzeci prezydent USA
... i wielu, wielu innych ludzi o specjalnych potrzebach, którzy dzięki uporowi i odwadze osiągnęli sukces!
Kalendarium związane z integracją
- 4 stycznia - rocznica urodzin Braille'a
- 11 lutego - Światowy Dzień Chorego
- 14 lutego - Dzień Chorych na Padaczkę
- 23 lutego - Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją
- 22 marca - Międzynarodowy Dzień Inwalidów i Ludzi Niepełnosprawnych
- 2 maja - Światowy Dzień Astmy
- 5 maja - Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
- / Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną
- 29 września - Międzynarodowy Dzień Niesłyszących
- 10 października - Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
- 12 października - Światowy Dzień Reumatyzmu
- 15 października - Międzynarodowy Dzień Białej Laski
- 22 października - Międzynarodowy Dzień Jąkających się
- 13 listopada - Międzynarodowy Dzień Niewidomych
- 14 listopada - Światowy Dzień Zwalczania Cukrzycy
- 16 listopada - Międzynarodowy Dzień Tolerancji
- pierwszy tydzień grudnia - Europejski Tydzień Autyzmu
- 3 grudnia - Światowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
- 5 grudnia - Międzynarodowy Dzień Wolontariusza