Biblioterapia koronawirusa

W dobie pandemii warto rozmawiać z dziećmi, by pomóc im wyjaśnić czym jest epidemia koronawirusa i jak należy się w związku z tym zachowywać. Pomogą w tym książki w formacie pdf, bajki terapeutyczne, opowiadania, picturebooki, poradniki:

Masz tę moc to zupełnie darmowa książka dla dzieci w formacie pdf. Agnieszka Frączek, Ewa Podleś, Wydawnictwo Olesiejuk. Książka powstała przy współpracy lekarzy i psychologów.
Ze wstępu: „Drodzy Czytelnicy, książka, którą macie przed sobą, powstała z potrzeby serca i chęci pomocy. Sytuację związaną z pandemią koronawirusa trudno zrozumieć – często górę biorą strach i panika. Mamy nadzieję, że ta publikacja pozwoli Wam i przede wszystkim Waszym dzieciom zrozumieć, co tak naprawdę się stało, czym jest epidemia, co to jest koronawirus i jak się go wystrzegać”.

Ilustrowany poradnik Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie autorstwa kolumbijskiej psycholożki Manueli Moliny Cruz. Autorka radzi, żeby podkreślać rolę samego dziecka w zachowaniu bezpieczeństwa. Dzięki temu młody czytelnik może poczuć, że sam przyczynia się do poprawy sytuacji, przez co staje się spokojniejszy. Materiał jest darmowy.

Bajka Jeżyk Bartek zostaje w domu napisana przez psycholożkę i nauczycielkę języka polskiego Martę Mytko. Bajka wyjaśnia przedszkolakom, dlaczego w najbliższym czasie muszą zostać w domu i podpowiada sposoby spędzania wolnego czasu.

Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie napisana przez psycholożkę, Dorotę Bródkę. Dostępna jako ebook w formacie PDF i w formie audiobooka.

Polecają Wasze Biblioteczki😊

„Bez względu na to, ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji.”

 Jim Trelease   

(amerykański propagator idei głośnego czytania dzieciom,

 autor "Podręcznika głośnego czytania")

 

Drodzy Rodzice!

 

Badania dowodzą, że dzieci, którym czytano w domu lepiej radzą sobie w szkole. To dzięki temu, że dziecko słuchając ćwiczy pamięć, koncentrację,  rozwija wyobraźnię.  Poza tym bliski kontakt z rodzicem podczas czytania, wspólne przeżywanie czytanych treści to wielkie wartości i ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju osobowościowego dziecka.  Po prostu wspólne czytanie wzmacnia więź między rodzicem i dzieckiem.

 

A  jak zachęcić dziecko do sięgnięcia po książkę?

  1. Niech dziecko widzi, że Rodzić też sam czyta książki.
  2. Rodzicu nie zaniedbuj czytania książek przez dziecko – wyznacz taką porę dnia - np. po obiedzie, kiedy domownicy siadają nad lekturą, a potem rozmawiają o tym, co przeczytali sami lub wspólnie.
  3. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie kieszonkowego na zakup książek – dziecko zbierając pieniądze samo dokonuje wyboru co do zakupu książki. W ten sposób można zebrać ciekawą kolekcję książek, których tematyka dziecko interesuje.
  4. Rodzicu pomóż stworzyć dziecku swoją własną biblioteczkę. Niech ma na widoku książki, do których będzie miał dostęp w każdej chwili.
  5. Rodzicu nie zmuszaj dziecka do czytania – czytanie nie może być karą.
  6. Rodzicu czytaj dziecku na głos, lub róbcie to wspólnie . Jest to wspaniała okazja do ćwiczenia techniki czytania, zabawy głosem, wcielania się w role bohaterów tekstów literackich.
  7. A najgorsze jest przerwanie czytania w najciekawszym momencie. Nie ma obawy, albo dziecko samo sięgnie po książkę, żeby dowiedzieć się co będzie dalej,  albo cierpliwie poczeka do następnego wspólnego czytania.

 

Dlatego DRODZY RODZICE, DZIADKOWIE, czytając swoim dzieciom, wnukom, przekazujecie im ważną informację – JESTEŚ DLA MNIE NAJWAŻNIEJSZY!

 

Niech to wspólne czytanie złagodzi trochę trudy izolacji podczas pandemii, ale niech zostanie

z Wami i z Waszymi dziećmi,  Drodzy Rodzice ,na dłużej.

Przyjemnej lektury życzą Państwu bibliotekarki z biblioteki szkolnej.

UWAGA!

KONKURS LITERACKI! „DAJ ZWIERZETOM GŁOS!”

 

Wydawnictwo Nowa Era zaprasza do napisania prac literackich  „DAJ ZWIERZAKOM GŁOS!”.

Kreatywne pisanie to wspaniała okazja, aby spojrzeć na świat cudzymi oczami. Wyobrazić sobie, co przeżywają inni. W tegorocznej edycji konkursu „Popisz się talentem” chcielibyśmy zachęcić dzieci i młodzież do spojrzenia na świat oczami zwierząt. Zwierzęta nie potrafią mówić, ale potrafią kochać, cieszyć się i smucić, bawić się i psocić, czuć i tęsknić. Są ważną częścią naszego świata.

Aby zrozumieć zwierzęta, trzeba mieć otwartą głowę, dobre serce i mnóstwo fantazji. A tacy właśnie są młodzi ludzie, uczniowie szkół podstawowych. Czas zatem chwycić za pióro i dać zwierzakom głos. Niech cały świat je usłyszy – od wielkiego niedźwiedzia do malutkiej myszy!

Zadanie konkursowe

Słynny naukowiec profesor Antoniusz Wścibinos skonstruował urządzenie tłumaczące mowę zwierząt. Nazwał je ZWIERZOFONEM. Urządzenie owo, z wyglądu przypominające połączenie trąby z dyktafonem, nie tylko tłumaczy, co mówią zwierzęta, lecz także nagrywa ich wypowiedzi. Pewnego dnia w czasie spaceru profesor zgubił owo urządzenie. Gdy je znalazł, pamięć urządzenia była całkowicie zapełniona. Małe i duże zwierzęta ponagrywały tam swoje zwierzenia! Jak myślisz, co chciały nam powiedzieć? Co je cieszy, co martwi, czego potrzebują? Co sądzą o nas, ludziach? Pomóż profesorowi spisać choć jedną opowieść nagraną na ZWIERZOFON. Dzięki Tobie cały świat może się dowiedzieć, co zwierzęta mają nam do powiedzenia!

 

Prace należy wysłać do Nowej Ery do 26.04.2020. Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie wydawnictwa! O nagrodach tamże!

 

Zapraszamy do udziału w konkursie

Wasze Biblioteczki😊

 

Zapraszamy na wywiad z panią Anią Czerwińską - Rydel, autorką najnowszej książki poświęconej Stefanowi Banachowi.

Wywiad z panią Anią Czerwińską - Rydel, autorką najnowszej książki poświęconej Stefanowi Banachowi, który jest patronem naszej szkoły. 30 marca minęła kolejna rocznica urodzin Stefana Banacha. Zapraszamy do lektury.  Banach - wywiad.pdf